20. 9. 2016

O regionálních železničních tratích, jejich budoucnosti a důvodech jejich rušení, hovořil v rozhovoru dopravní expert a člen krajské rady Strany zelených v Olomouckém kraji Tomáš Tužín. Ten je také zastupitelem druhého největšího města kraje – Přerova.

 

Z Jeseníku do Zlatých Hor budou jezdit místo některých vlaků autobusy, co tomu říkáte?

Nerad bych to příliš komentoval. Je to krok nešťastným směrem, na jehož konci mohou být vytrhané kolej. Důležitý bude politický vývoj v dalších letech.

 

Sledujete dění okolo tratě Jeseník-Krnov-Ostrava?

Ano. Zde je třeba říci, že situace je jiná než v případě vnitrozemských tratí. Udržení tratě nesmírně komplikují náročná jednáním s polskou stranou. Zdá se mi, že představitelé obcí a politici dělají v tomto případě maximum. Asi si uvědomují, že to už není záležitost jedné nebo dvou obcí, ale celého regionu. To už není žádná legrace, to nejsou stovky, ale tisíce voličů. Železniční spojení s Ostravskem je pro region Jesenicka naprosto klíčové.

 

Ve Vidnavě se v srpnu konala beseda s krajským koordinátorem dopravy. Vyplynulo z ní, že obnova vlakového spojení „není reálná“.

To je nic neříkající tvrzení a v článku, který k tomu vyšel, nebyly uvedeny žádné argumenty. Já bych panu koordinátorovi rád položil před lidmi některé otázky. Na odpovědi bych byl velice zvědavý.

 

Proč jste to tedy neudělal?

O besedě jsem se dověděl až z novin dva týdny poté. Přitom jsme v dubnu ve Vidnavě nabízeli vedení města odbornou pomoc a zdůrazňovali ochotu se v případě potřeby kdykoliv zapojit. Co už může být pádnější důvod než beseda s krajským koordinátorem dopravy? Nezdá se mi, že by na nás zapomněli. Asi nás tam spíš nechtěli.

 

Jak to myslíte?

Blíží se volby, paní starostka a její kolegové se potřebují nějak obhájit. Mají přece na billboardech tu „Fungující dopravu“. Představte si situaci, že se vlaky do Vidnavy podaří vrátit. Všichni, kdo se nějak podíleli na předchozím pozastavení provozu na trati, z toho nevyjdou zrovna v příznivém světle. Takže i oni mají možná zájem na tom, aby to „nebylo reálné“.

 

Vy opravdu věříte, že se mohou vlaky do Vidnavy vrátit?

Je to zcela v kompetenci krajského vedení a záleží jen na jeho prioritách. O osudu nejen této trati rozhodnou letošní krajské volby.

 

I někteří Vidnaváci se ale nediví tomu, že k nim, „na konec světa“, na periferii, přestaly vlaky jezdit.

Pokud se někomu líbí být nedobrovolně odříznutý od železniční sítě, pak se nedá nic dělat. Předpokládám ale, že takových lidí není mnoho.

Rád bych k tomu řekl dvě věci – jednak že nejde jen o Vidnavu. Pokud si to místní nenechají líbit, pomůžou tím celému regionu. Nikdo si zde dlouho nedovolí navrhnout nějaké další rušení. Koneckonců, i krajský koordinátor už musel občany uklidňovat, že do Javorníku bude osobní vlak zatím jezdit. Minimálně tedy v příštích šesti letech.

A za druhé, za zájmem rušit regionální železniční tratě stojí jiné skutečnosti, než jejich poloha na periferii. Vezměte si trať z Bruntálu do Malé Morávky na území sousedního Moravskoslezského kraje. To přece není žádná periferie, to je mimořádně atraktivní turistická oblast. Kdyby tato trať nebyla v ČR, ale například v Německu, tak by její význam i využití byly násobně vyšší. Všude slyšíme o rozvoji turistického ruchu apod., ale některé kroky krajských samospráv vedou v praxi úplně opačným směrem. U Malé Morávky se jako důvod zastavení dopravy proto uvede „náročná zimní údržba“, což třeba v případě Vidnavy uvést nelze. Skutečné důvody jsou ale úplně jiné.

 

Jaké jsou tedy skutečné důvody?

Deklarované důvody velmi dobře mapuje a vyvrací brožura „Největší bludy rušitelů železničních tratí“. Ty skutečné důvody mohou v lepším případě souviset s neodborností a nepochopením principů fungování hromadné dopravy, v horším případě mohou mít i kriminální pozadí. A zatímco se tak někdo může těšit, že si při likvidací trati přijde na peníze převyšující náklady na její údržbu a provoz za řadu let, Správa železniční dopravní cesty dál rozmařile vyhazuje za předražené zakázky a služby. Zkuste si všímat některých souvislostí. V minulých týdnech například proběhla tiskem zpráva, že České dráhy, státní to podnik, budou jedním z hlavních sponzorů české fotbalové reprezentace. To je zajímavé, ne? Nic proti fotbalistům, ale kdybych vlastnil nemovitost nebo bydlel v pohraniční obci, kam přestal jezdit vlak, protože stát na to prý nemá, vrtalo by mi hlavou, jak je něco takového možné.

Nejnovější články